11 oktober 2006

När striden är över finns det många modiga

Vid det här laget vet de flesta politiskt intresserade att sverigedemokraterna står med ett trettiotal tomma stolar i olika fullmäktigeförsamlingar, eftersom man inte hade lyckats skrapa ihop tillräckligt många valbara kandidater inför årets val. Senast i raden lär vara Peter Öström i Södertälje, som, vad det verkar, har övertalats av distriktskonspiratör Rinderheim att kasta in handduken. Aj, aj, i Södertälje kommer nu Sd att gå miste om många sköna hundratusingar!

Men det handlar inte bara om avsägelser för Sd. Som alltid dyker det ju upp många modiga när striden redan är vunnen. De personer som svarar i Sd:s partitelefoner kan säkert allihopa vittna om nya intresserade som hört av sig efter valet och anmält intresse om att "hjälpa till" med någon vakant fullmäktigestol.

Jag blev själv uppringd senast idag. Det handlade om en människa i Östhammars kommun, och hon hade hört att sd-stolen skulle få stå tom i fullmäktige. Nu ville hon gärna anmäla sig som frivillig för att sitta i fullmäktige. Varför, frågar jag mig? Människan ifråga var inte ens tidigare medlem i Sd. Svaret: Det måste handla om en personlig fåfänga som övergår partigränser.

  • Martin Kinnunen påstod vid ett tidigare tillfälle att alla samtal till mig från sd-are beror på att Sd under min tid pumpade ut sådana oerhörda mängder med flygblad med mitt telefonnummer på. Jag såg därför till att fråga ordentligt idag, och människan i Östhammer hade verkligen fått både mitt mobilnummer och mitt gamla uppsalakanslinummer från Telia.